Çocuklarda Kistik Fibrozis

- Egzersize dayaniksizlik
- Tekrarlayan pnömoni
- Kronik ishal

Kistik fibrozis hem solunum hem de sindirim sistemini etkileyen kalitimla geçen bir hastaliktir. Çocuklarda ölüme en sik neden olan kalitsal hastaliktir. Ayrica çocuklarda kronik akciger hastaliginin en sik nedenidir.
Hastalik resesif yolla geçer (bu hem anne hem de babanin hastalik tasiyicisi oldugu anlamina gelir,anne ve babada hastalik belirtisi yoktur.

Kistik fibrozis vücuttaki mukus(bazi vücut hücreleri tarafindan salgilanan yapiskan kivamda sivi) ve ter bezlerini etkiler. Bir yenidogan bebekte ilk belirti mekonyumun (bebeklerin barsaklarinda bulunan ve ilk diskiyi olusturan koyu yesil materyal) neden oldugu barsak tikanmasidir.

Bebek büyüdükçe, bronsit, bronsektezi, hava yollari tikanmasina bagli akciger büzüsmesi, pnömoni gibi kronik akciger hastaliklari gelisebilir.

Sorunlar akcigerdeki mukusun kivamanin çok artmasina baglidir. Bu durum akcigerin dogal savunmasini bozarak enfeksiyon gelismesine neden olur. Genel belirtileri arasinda uzun süren öksürük, nefes darligi, egzersize dayaniksizlik ve istah azalmasi bulunmaktadir.
Pankreas yag ve proteinleri tam olarak sindirmek için gerekli olan enzimleri saglayamadigi için kronik ishal ve barsakta emilim bozukluklari ortaya çikabilir. Ter bezleri de etkilenir ve terde asiri miktarda tuz bulunur.

Sonuçta, sicak havalarda terleme ile asiri miktarlarda tuz kaybi olarak büyük sorunlara yolaçabilir.Eger bir çöcugunuzda kistik fibröz varsa, bir sonraki çocugun, %25 hasta, %50 tasiyici ve %25 normal olma sansi vardir.

Teshis
Kistik fibrozdan kuskulanildiginda terdeki tuz miktarini ölçen bir test yapilir. Kesin sonuç almak için, test ardarda iki gün yapilir.

* Tedavi uzun sürelidir ve sik sik yapilan kontroller oldukça önemlidir.
* Eger bagirsak bulgulari varsa, yüksek protein ve düsük yag içerikli bir diyet verilmelidir.
* Pankreas enzimlerini içeren haplar verildiginde özel bir beslenmeye gerek yokur.
* Çocugunuzda tuz yetersizligi ya da ates veya sicak hava nedeniyle asiri terleme varsa tuz haplari da verilebilir.

Akcigerde biriken salgilari çikarmaya yardimci olabilecek özel yöntemler vardir (postüral drenaj gibi). Bunlarin günde en az bir kez yapilmasi gerekir. Solunum yoluyla alinan ilaçlar da yararli olabilir. Ayrica çocugun bagisiklik sistemi solunum yollari hastaliklarina karsi zayif oldugu için, bogmaca, kizamik ve grip de dahil tüm solunum yollari enfeksiyonlarina karsi asilamanin yapilmasi çok önemlidir.

Ilaç Tedavisi, solunum yolu enfeksiyonlari, etken olan bakteriye uygun antibiyotikle tam olarak tedâvi edilmelidir.Diger solunum sorunlarina yönelik ilaçlar da verilebilir. Ara sira oksijen verilmesi gerekebilir. Diger tedavi yaklasimlari deneme asamasindadir.